meserias in bricolaj: asamblare placi pal III

1/16/13

asamblare placi pal III



demontabil de corp cu surub
(demontabil blum)

asamblarea, ultimul episod


cu acest post incheiem discutia despre sistemele de asamblare a placilor din pal. nu sustin ca le-am abordat pe toate cate exista pe fatza pamantului, dar as spune ca am trecut in revista cele mai des folosite. daca le stapanesti pe astea, faci orice.






deci continuam cu:
  • sistemul de asamblare demontabil de corp cu surub (demontabil blum) reprezinta o varianta eleganta de prindere a placilor de pal. pe langa asta, e si mai usor de aplicat: gaurile in pal nu sunt atat de pretentioase (ma refer la precizie) ca la sistemul cama excentrica - tija. acolo, rigorile sunt altele, gaura de tija e lunga, trebuie data cu precizie mare pe doua axe, astfel incat sa se intalneasca cu gaura pentru cama si sa fie exact pe mijlocul grosimii placii. pentru demontabilul cu surub ai de dat gauri mai putin "periculoase"

sistemul e alcatuit din:
- carcasa din plastic - necesita frezarea cu ø 25 mm, adancime 12 mm
- surub zincat - necesita o gaura de ø 5, adancime 27 mm





in cazul placii din pal de 18 (foto):
surubul - se infileteaza in cantul primei placi, intr-o gaura situata la 9 mm de marginea din interior (jumatatea cantului)
carcasa - se monteaza in cealalta placa, intr-o gaura cu centrul situat la 17 mm de margine
poti monta carcasa in placa orizontala sau in cea verticala, in functie de configuratia constructiei tale. oriunde ai pune-o, functioneaza la fel de bine

demontabil cu surub (demontabil blum) pentru asamblare pal de 18

la placi din pal diferite de 18, de grosime G:
surubul - se infileteaza in cant, la 9 mm de marginea din interior
carcasa - centrul gaurii se afla la distanta de (G-1) mm de marginea placii verticale

schite de montaj si cote de gaurire pentru placi gasesti in cataloage de accesorii de pe net, dar semnele pentru gauri le poti da si cu ajutorul sablonului special - cel din foto jos. vei vedea ca si pe ambalaj, si pe sablon sunt indicate accesoriile pe care le poti monta cu ajutorul lui.

sablon gaurire balamale pal


uite in video si cum se cupleaza piesele ca sa realizeze imbinarea placilor din pal (placa orizontala lipseste ca sa-ti dai seama ce se intampla acolo)

trebuie sa fii atent cum pui carcasa demontabilului in gaura, pentru ca odata batuta cu ciocanul de cauciuc, cu greu o mai scoti de acolo. la fel de greu o si rotesti ! in foto urmatoare vezi si montajul pas cu pas:
 
demontabil de corp cu surub
  
  • bolturi erixon
    conector x (le-am vazut cu eticheta "bolt erixon", dar nu sunt sigur ca era corecta, deci habar n-am cum se numeste :-) 
e un sistem mai vechi, e destept, dar cam dificil de aplicat. surubul e lung, gaura de trecere pentru acesta trebuie data cu precizie maxima, astfel incat sa comunice la cote exacte cu gaura pentru piulita. e similar sistemului cama excentrica - tija.
uite-l si montat pas cu pas (de la asezarea pieselor ca sa dau semne pana la strangerea cu cheia imbus)
montaj boltz erixon
poti folosi suruburi cu cap aplatizat (foto jos, stanga), care nu arata rau (le-am vazut folosite la prinderea tabliilor de pat, cu capul ramas la vedere). poti sa folosesti surub cu cap ingropat + bucsa ingropata in pal (dreapta). in acest caz, trebuie sa frezezi gaura de surub si gaura pentru bucsa. daca folosesti freze de lemn, te sfatuiesc sa dai intai gaura cu diametru mare, apoi pe cea mica (nu poti largi o gaura cu freza pentru ca nu are pe ce sa se centreze). sau dai intai gaura mica, apoi frezezi gaura mare cu un burghiu de fier (varful conic permite o buna centrare pe gaura)
cap surub ingropat in placa pal
  
- tub conector + surub cuplare corpuri - asta slujeste la cuplarea a doua placi de pal suprapuse. e folosit la prinderea mai eleganta a doua corpuri de mobilier alaturate. varianta la care apeleaza fabricantii e mai rudimentara: prindere cu holtzsuruburi sau ericssoane
tub conector + surub
tuburile si suruburile sunt de diferite dimensiuni, din plastic de diferite culori sau metal cromat, zincat, plastifiat. nu sunt greu de montat: dai niste gauri banale, strangi cu cheia imbus
montaj tub conector si surub
- conector de blat - asta se foloseste la asamblarea a doua placi de pal in prelungire. de obicei se monteaza sub blaturi. si aici ai de frezat un pic cele doua placi, apoi de strans o piulita
conector de blat
vezi ca marginea blatului arata rau. stai linistit, e dosul placii, fatza arata bine. pentru detalii despre cum sa tai blatul de pal ca sa arate bine (in functie de scula pe care o ai) consulta posturile: http://supermeseriasu.blogspot.ro/2012/12/tutorial-ferastrau-circular.html si http://supermeseriasu.blogspot.ro/2012/12/tutorial-ferastrau-pendular.html cotele de prelucrare le gasesti in cataloage sau in schitele de montaj furnizate impreuna cu sistemul. eu am trecut cotele pe pal, am hasurat ceea ce trebuie sa dispara. ideal pentru prelucrarea asta e sa folosesti o masina de frezat (ca asta de aici demo masina de frezat). presupunem ca n-avem, asa ca folosim bormasina si circularul pentru gauri si canalul de legatura dintre ele.
conector blat
pe fata arata mai bine decat pe spate, dar e de preferat sa ascunzi fanta dintre blaturi cu profilul de aluminiu de separare
profil aluminiu separare blaturi
cam asta ar fi povestea asamblarii placilor de pal. mai sunt si alte variante, nu sustin ca le-am trecut in revista pe toate, dar astea de pe blog sunt cele mai des intalnite. la utilizarile casnice, la dulapurile / rafturile facute de mine nici nu mi-a trebuit mai mult. asadar, ai la dispozitie multe variante, ai de unde sa alegi, poti trece la treaba si sa-ti iasa si tie un super-dulap. nu inainte de a-ti exersa mana pe resturi de pal. joaca-te cu ele, vezi cum se monteaza, ce faze sunt mai delicate si-ti solicita atentia, unde faci erori, cum le eviti. eventual, inainte de a te apuca de antrenament, citeste postarea legata de bormasina si teoria gaurii in pal: http://supermeseriasu.blogspot.ro/2012/12/tutorial-bormasina.html. spor!

7 comments:

  1. Ai putea face te rog si o lista cu magazine unde putem gasi in Bucuresti accesorii pentru mobilier si bucati mai mici de PAL (pentru mici obiecte de mobilier)? Multumesc anticipat, Paul.

    ReplyDelete
  2. magazine sunt multe. eu merg mai des in cele mari: hornbach, brico, practiker (mai subtire), obor in cele doua variante, magazinul si talciocul de fiare de langa piatza, si ultima pe lista, super-aglomerarea de magazine de mobila si accesorii din militari.

    supermagazinele au avantajul ofertei variate concentrate pe o suprafata mica + pal taiat la dimensiunile tale. dezavantajul e pretul accesoriilor. te sperii cand vezi ca un rahatel de fier / plastic costa 2 euro! in piata obor poti gasi lucruri cu pret mai mic (totul se negociaza), dar trebuie sa ai grija la calitate. orice ai lua, verifica cu mare atentie, sa nu iei tzeapa

    recomand marile magazine pentru personalul calificat. la hornbach, cel putin, te duci, prezinti problema si oamenii aia se chinuie sa-ti gaseasca solutia. brico se apropie de hornbach ca profesionalism.

    daca nu-ti plac magazinele mari, cauta-i pe importatorii de accesorii mobilier cu magazine proprii. sunt multi, ii gasesti pe net.

    ReplyDelete
  3. Multumesc mult pentru informatii, am gasit si eu cativa furnizori pe net, dar prefer sa vad cu ochii mei cum arata diversele accesorii in realitate. In principiu acest gen de bricolaj (productia de mobilier din lemn/PAL) e un hobby nou pentru mine, cred ca am o luna si jumatate de cand studiez si imi cumpar scule si accesorii.

    Am cautat pe net sa aflu mai multe detalii si am fost placut surprins sa gasesc pe blogul tau multe poze si explicatii. "Meseriasii" de prin magazine de multe ori nu sunt prea bine informati si ofera informatii incomplete, daca nu contradictorii. :)

    Mi-am facut o lista cu cateva proiecte gen comoda, birou, rafturi si mic mobilier pentru mine si probabil pentru cativa prieteni, dar inca imi fac curaj (citind pe net si acumuland diverse scule) pentru a incepe sa pun in practica ceva mai complicat. Am facut cateva rafturi in dulapuri si am exersat partea cu gauritul si taiatul cu pendularul.

    Partea cu proiectatul si masuratul mi se pare in momentul acesta cea mai importanta operatie, pentru ca in unele cazuri taitul trebuie sa fie facut cu precizie. Altfel nu se mai potriveste nimic.

    Sunt curios ce alte articole vei mai pune in viitor. Ai in minte sa pui ceva si despre modul de calcul al dimensiunilor sertarelor intr-un dulap/comoda?

    Multumesc inca o data pentru informatii! Am sa mai revin in timp cu intrebari sau idei.:)

    Paul

    ReplyDelete
  4. Salut,
    Ti-am citit toate articolele si m-am apucat de treaba. Am facut un corp, o comoda cu cateva sertare, apoi un dulap simplu cu polite si usi aplicate, toate au iesit multumitor.
    La problema de mai sus (demontabil de corp cu surub) nu inteleg cum ramane caracasa aceea de plastic infipta in prima placa.

    Merci pentru efortul de a descrie in amanunt atatea lucruri interesante. In bransa asta vad ca e o secretomanie acerba!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salut

      felicitari pentru realizarea mobilierului! ma bucur daca ti-au fost de folos cele scrise aici. e o nota buna pentru mine :), inseamna ca blogul e util.

      ai intuit bine, legatura dintre piesa din plastic si placa in care o montezi e cea mai slaba (judecata e facuta in comparatie cu alte sisteme). asta nu inseamna ca e un tip de prindere nefiabil. dar il putem plasa in zona sistemelor de prindere care nu sunt antivandal. daca-i tragi un sut placii prinse in felul asta, cel mai probabil vei dezmembra dulapul.

      carcasa din plastic ramane in gaura in conditiile in care respecti cotele de prelucrare. adica, daca dai gaura la ø 25, piesa nu intra decat batuta cu ciocanul de cauciuc. deci e greu de bagat, e greu si de scos de acolo. greu, nu imposibil.

      totusi, bazeaza-te pe sistemul asta. din cate am vazut eu, la ora actuala, cam toata mobila de bucatarie e asamblata asa. daca fabricantii au incredere, putem avea si noi.

      cat despre secretomania meseriasilor, e normala. asa ne mentin in stare de dependentza fatza de ei. numai ca secretele lor nu-s chiar atat de complexe. e tehnica de bun simtz.


      spor!

      Delete
    2. Foarte util si..unic. Nu am gasit in alta parte informatiile de aici. Partea pedagogica e si ea de nota 10.
      Felicitari si multumesc!

      Delete
  5. Salut. O întrebare!
    In cazul demontabili lui blum care se frezează la 17 MM de margine.Daca am aplicat cant de 2, la acei 17 MM mai adaug 2 MM și masor 19 MM din margine pentru da gaura cu freza?
    Sper că m-am făcut înțeles.
    Mulțumesc

    ReplyDelete