meserias in bricolaj: facem un hamac

5/7/13

facem un hamac

 


hamac dintr-o scandura si o bucata de lantz

hamac din scandura & lantz


e vara, hai sa construim un hamac inteligent, pe care sa ne intindem si sa ne savuram berea / sucul. si ma gandesc la un hamac atipic, din lemn, pe care-l putem lasa linistiti in soare / ploaie / ger, caci n-are moarte









materiale necesare

am realizat proiectul asta din gunoaie. de fapt, din materiale pe care le aveam pe acasa si carora nu le gaseam o utilizare

scoabe + lantz + scandura = hamac :)


- stinghii din lemn. daca vrei sa arate perfect, le poti cumpara de-a gata, ca se gasesc prin magazine. gasesti numeroase shipci finisate, facute pentru plinte, garduletze, rame etc. eu sunt insa adeptul transformarilor miraculoase. imi place sa fac din rahat bici, deci am realizat stinghiile astea dintr-o scandura cu care n-aveam ce face. am folosit un dulap (scandura de grosime 5 cm) plin de mizerie, care ar fi trebuit sa ia drumul focului, dar l-am recuperat si l-am transformat in ceva util. pentru asta, am taiat-o cu circularul, am rindeluit-o, frezat-o pe muchii (rotunjita) & slefuit-o
- lantz - din asa ceva am realizat structura de rezistentza a hamacului. avantajul e ca lantul rezista vara & iarna si corespunde cerintei unui hamac, de structura flexibila, care permite patului de stinghii sa se muleze perfect pe nobilul tau fund / spate :). e drept, am folosit lantul si pt ca aveam vreo 8 metri nefolositi de la nu stiu ce alt proiect. ce sa fac cu el? in contextul scandalului laptelui cu aflatoxima as fi putut sa-mi iau o vaca si sa o priponesc cu lantul pe islaz, ca sa am lapte curat. dar mai bun e un hamac :)
- sistemul de prindere stinghie-lantz: ma gandeam initial sa cumpar suruburi, mai ales ca sunt adeptul asamblarilor demontabile, dar am renuntat la idee pentru ca hamacul devenea prea scump. am prins lantul pe spatele stinghiei cu scoabe, ca tot aveam o punga plina de asa ceva
- optional: un stativ de care sa agati hamacul. pe asta nu l-am mai facut, ca am un inlocuitor, dar daca as fi vrut sa realizez asa ceva as fi folosit o teava de fier rectangulara taiata, sudata, vopsita

grosime stinghie
pentru proiectarea hamacului am pus ruleta pe mine si am masurat cam pe unde as fi dorit sa ajunga suprafata de sprijin. am pus ruleta si pe scandura, ca sa vad ce as putea scoate din ea. mi-au rezultat urmatoarele cote: 1,7 m lungimea hamacului, stinghii late de 5 cm (grosimea scandurii). grosimea stinghiilor a fost impusa de rezistentza dorita (am zis sa nu se rupa cu mine dupa o masa copioasa:), dar si de scoaba. am trecut-o prin zaua lantului si a rezultat adancimea de penetrare a lemnului; am lasat inca 1 cm si a rezultat cota finala: vreo 3,5 cm grosime)


lungimea stinghiei am facut-o de 75 / 65 cm. asta a rezultat din lungimea scandurii, care avea cam 1,5 m. mai pierzi din decupare, din rindeluire, deci dintr-un segment de 1,5 m obtii fara probleme cele doua bucati de 65 si 75 cm. cine-i mai lat in spate sau vrea hamac de doua persoane va lasa stinghiile mai late
distanta la care se prind stinghiile una de alta e data de dimensiunea stinghiilor si de cea a zalelor. eu le-am pus una langa alta si mi-a rezultat o prindere la pasul de o stinghie la fiecare 4 zale
la final am calculat si numarul de stinghii pentru dimensiunea hamacului. am ajuns la 20 de stinghii, dar am facut mai multe. cateva in plus nu strica.

hai sa trecem la treaba

  • pasul 1: taierea cu circularul
am prins circularul cu talpa in sus in menghina de pe masa. asa, am avantajul de a lucra mai precis. e o operatiune din care rezulta mult rumegus, deci mai bine o faci in aer liber. gasesti niste tips-uri de folosire a circularului aici:  http://supermeseriasu.blogspot.com/2012/12/tutorial-ferastrau-circular.html. te sfatuiesc sa tai mai multe stinghii decat iti trebuie. mai ai erori de prelucrare, mai dai de noduri nasoale si ti se rupe stinghia, mai dai de noduri si le eviti ca sa nu se rupa cand te asezi etc.


 
taierea scandurii cu circularul fixat pe masa

  • pasul 2: rindeluirea suprafetelor


as fi prins si rindeaua cu talpa in sus pe masa, ca sa prelucrez mai usor, dar n-am dispozitivul necesar, asa ca am rindeluit la mana. si de aici rezulta rumegus mult, deci si operatiunea asta e bine s-o executi outdoor. gasesti niste tips-uri de folosire a rindelei electrice aici: http://supermeseriasu.blogspot.com/2012/12/tutorial-rindea.html




(apropo de dispozitivul de prindere a sculei pe masa, rindeaua are de la mama ei trei gauri filetate de M6, doua pe lateral si una pe spate, cu ajutorul carora poate fi fixata pe un dispozitiv. odata si odata o sa construiesc un asemenea device si o sa ti-l prezint aici. promit!)
  • pasul 3: rotunjirea muchiilor
chestia asta o fac pentru confortul dosului meu: nu vreau sa-l umplu de dungi :). rotunjirea am realizat-o cu o scula pentru masina de frezat prezentata aici http://supermeseriasu.blogspot.com/2013/02/masina-de-frezat.html, dar am montat-o pe bormasina. pentru precizia si usurintza prelucrarii am imobilizat bormasina pe masa cu ajutorul unui dispozitiv special.
ca sa prelucrez stinghia egal de la un capat la celalalt i-am facut un traseu fix de translatare (un profil de aluminiu prins de masa cu clestii de fixare) pentru trecerea prin dreptul frezei.
masa pregatita pentru frezarea cu bormasina

 
muchii frezate (rotunjite) cu bormasina



oricum, sunt relaxat, pentru ca erorile de prelucrare dispar la faza de slefuire. sunt freze pt rotunjit la diferite raze sau chiar de prelucrari profilate, asa ca ai de unde sa alegi. initial m-am gandit ca voi rotunji muchiile de sus la raza mare, iar cele de jos la raza mica, dar lenea m-a facut sa ma razgandesc :)




te sfatuiesc sa ai rabdare la faza asta, sa o pregatesti temeinic astfel incat sa-ti rezulte o prelucrare cat mai exacta. ai de fixat bormasina in dispozitiv, de reglat unghiul fata de orizontala, de imobilizat profilul de alu sau ce vei folosi tu ca liniar. iti mai vand un pont: orienteaza fatza de sus a stinghiei spre partea cu rulment a frezei, ca va arata mai bine.
poti sa sari peste rotunjirea muchiilor daca ai de gand sa folosesti hamacul cu o perna pusa deasupra. gasesti prin magazine asa ceva.
  • pasul 4: taierea stinghiilor la dimensiunea finala
poti taia toate stinghiile la aceeasi dimensiune (iti rezulta un hamac dreptunghiular) sau la dimensiuni diferite (trapez / sinusoide - de exemplu mai lat la umeri si talpi, mai ingust la torace si genunchi) etc. pentru operatiunea asta am folosit pendularul. gasesti niste tips-uri de folosire a ferastraului pendular aici:
  • pasul 5: slefuirea
cu asta, gata. gasesti niste tips-uri de folosire a slefuitorului aici: 
  • pasul 6: vopsire / lacuire stinghii
daca vrei sa ai un hamac vesnic trebuie sa lacuiesti / vopsesti lemnul. in privintza lacului te sfatuiesc sa dai mai multe maini. procedura e asta: dai o mana, lasi sa se usuce, slefuiesti cu glaspapir fin, mai dai o mana. iti recomand sa dai vreo 5 maini, sa fie profi (eu n-am facut asa ceva, mi-a fost lene, am amanat lacuirea pe alta data, dar macar in teorie sunt tare :) )
urmeaza prinderea lantzului pe spatele stinghiilor. da semne, astfel incat sa faci prinderea echilibrat. eu am mai facut ceva: nu am batut scoabele pana la capat. am lasat zaua sa aiba joc astfel incat sub sarcina stinghia sa se aseze in scoaba cum vrea ea
 
prinderea lantului pe spatele stinghiilor cu scoabe
prinderea lantului cu scoabe pe spatele stinghiilor trebuie facuta cat mai la marginea stinghiei (pt stabilitate). lantul poate fi pus in linie dreapta sau curba, e decizia ta. oricum, tine minte ca de distanta dintre cele doua linii de lantz la capetele hamacului depinde stabilitatea acestuia: daca-s prea apropiate, se rastoarna usor
am ajuns la final: prinderea hamacului de suport. daca mergi la padure trebuie te descurci la fatza locului, gasesti copaci amplasati convenabil si-l prinzi de ei. eu il voi monta in curte, unde am la dispozitie un cadru metalic de cort. capetele lantului pot fi prinse unul de celalalt cu suruburi sau carabiniere. eu prefer varianta "b" ca sa pot desface legaturile oricand (n-am chef sa umblu cu trusa de chei dupa mine. am mai folosit ceva: arcuri. pe scurt, am dotat hamacul cu suspensii (arcurile astea le am de la ikea, daca nu ma insel, cumparate la pachet cu o prelata pt terasa)
arcuri pentru prinderea hamacului
dupa doua ore de munca e gata hamacul! il agati pe unde poti, scoti berea de la rece si, vorba romanului, enjoy :)

si daca n-ai chef sa-ti construiesti singur hamacul, vezi ca sunt de vanzare online: hamace
noroc, meseriasule!

No comments:

Post a Comment